طب سوزنی الکتریکی و کاهش مقدار قندخون

24 آوریل 2017- تحقیقات جدید نشان داده است که طب سوزنی الکتریکی می‌تواند به تنظیم مقدار قند خون در زنان دارای اضافه وزن که انجام ورزش برای آنها یک چالش است، کمک می‌کند.

 طب سوزنی الکتریکی (Electroacupuncture) در دهه‌ی 90 میلادی ابداع گردید تا به ایجاد انقباضات عضلانی از طریق استفاده از یک جریان الکتریکی ضعیف بین جفت سوزنهای بکار گرفته شده بر روی پوست، کمک کند.

 حال یک مطالعه‌ی بین المللی نشان داده است که این روش می‌تواند مقدار قندخون افرادیکه به دلایل بهداشتی انجام ورزش برای آنها امکانپذیر نیست را بهبود بخشد. این نتایج می‌تواند طب سوزنی الکتریکی را به یکی از موضوعات تحقیقاتی در پیش دیابت تبدیل نماید.

 این یافته‌ها همچنین می‌تواند برای زنان مبتلا به سندرم پلی کیستیک تخمدان (PCOS) مفید باشد،PCOS یک اختلال هورمونی شایع و مرتبط با پیش دیابت است که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می‌دهد.

محقق ارشد این پژوهش، دکتر Stener-Victorin از موسسه‌ی کارولینسکا در سوئد می‌گوید: این مطالعه پتانسیل بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به پیش دیابت و کاهش مقدار قندخون آنها را دارد بخصوص در افرادی که برای انجام  ورزش با مشکلاتی روبرو هستند.

محققان به بررسی زنان دارای اضافه وزن یا چاق که برخی از آنها به PCOS مبتلا بودند، پرداختند و مقدار قندخون این افراد را در حالی که تحت درمان با طب سوزنی الکتریکی قرار می‌گرفتند و 45 دقیقه پس از آن اندازه گیری نمودند. مقدار قندخون در هر دو گروه پس از درمان بهبود یافته بود.

در یک مطالعه‌ی مجزا، محققان برای بررسی مکانیسم تأثیر طب سوزنی الکتریکی از موشهای صحرایی استفاده کرده و مقدار جذب گلوکز از خون را در این حیوانات بررسی کردند. آنها دریافتند که انقباض عضلات به دلیل فعال شدن سیستم عصبی خودکار از طریق طب سوزنی الکتریکی در افزایش جذب گلوکز از خون نقش دارد، سیستم عصبی خودکار بخشی از سیستم عصبی است که مسئول کنترل اعمال در بدن ما می‌باشد.

محققان نتیجه‌گیری نمودند که یک جلسه درمان طب سوزنی الکتریکی موجب افزایش میزان جذب گلوکز در کل بدن از طریق فعال شدن سیستم عصبی سمپاتیک و تا حدودی سیستم عصبی پاراسمپاتیک می‌شود که می‌تواند پیامدهای بالینی مهمی برای درمان مقاومت به انسولین داشته باشد.

نتایج این پژوهش در مجله‌ی FASEB منتشر گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/apr/electric-acupuncture-offers-potential-to-lower-blood-sugar-levels-98506233.html